facebook share

På cykel til Gardasøen

Racer Icon

For motionsrytteren som vil længere end til Paris

10 etaper - 1600 km

Legendariske stigninger

Informationsmøde den 10. september i Kolding

Dato

kr. 18495,-
kr. 2000,-
Ja

Beskrivelse

En fed udfordring og en uforglemmelig oplevelse

Paris Cykelrejse 2

På cykel til Gardasøen

Er touren til Paris for kort og touren til Barcelona for lang, så er den perfekte mellemting lige her - nemlig en tur fra Vejle til Gardasøen.

Touren er på i alt 10 etaper / ca. 1600 km / ca. 19350 m i meget forskelligt terræn, så du kan se frem til både flade landeveje, en masse højdemeter i bjergrige områder, smuk natur og hvad er lige så vigtigt - en uforglemmelig og stor social oplevelse.

Det handler ikke om at komme først, men om at komme i mål som et hold.

Vi Cykler Sammen og alle bidrager hvor de kan.

I de øvrige afsnit nedenfor kan du læse mere om turen og hvis du har flere spørgsmål er du velkommen til at ringe til Gitte eller sende en mail

Hvornår er turen til Gardasøen ?

13659170 1118836371510360 9012593432814338437 N

Tour start

Turen starter i Vejle lørdag d. 10. juli 2021 og holdet ankommer efter 10 etaper til Gardasøen mandag d. 19. juli 2021.

Familie og venner er velkommen til at komme og sende jer afsted - vi sørger for morgenmad til alle.

I kan parkere gratis hos os under hele turen.

Hvad forventer vi af dig ?

Cykel

Du skal køre på din egen racercykel.
Mærke, alder eller udseende er ikke afgørende, det vigtigste er at den er fornuftig og kan klare et træningsforløb samt turen ned igennem Europa.

Træning

Det er en lang tur vi skal ud på og det er vigtig, at du sørger for at vedligeholde formen henover vinteren. Om det er på MTB, spinningcykel eller på hometraineren, er for så vidt lige meget, det handler om at du ikke skal starte helt forfra når det fælles træningsforløb starter i begyndelsen af marts måned.

Der vil være tilbud om ca. 12 fællestræninger, hvoraf de 6 er obligatoriske. Hertil kommer selvtræningen, som er mindst lige så vigtig som fællestræningen.
Træningen vil foregå på Jylland og Fyn, hvor vi vil bevæge os rundt i forskelligt terræn.
Vi skal have en masse kilometer i benene og vi skal have en del bakketræning i Vejles bakkede terræn.
Vi skal op over en legendariske stigninger på vejen til Gardasøen, så det er vigtigt at  bjergformen er på plads :)

Vi anbefaler at man har forud for touren har
kørt minimum 3500 – 4000 træningskilometer på landevejen.
De fælles træningssamlinger vil udgøre ca. 2000 km.

Den endelige træningskalender fremsendes i starten af december måned 2020.

Hvis du har spørgsmål til træningen, så ring til Gitte på 60 14 45 56.

Kaptajn

Carsten Papuga er holdkaptajn og han har god erfaring med et passende træningsforløb og i at bringe sit hold sikkert frem til målet.

Det er kaptajnen der har ansvaret for fællestræningen og for at der køres sikkert og forsvarligt. Det skal dog understreges, at det overordnede ansvar for sikkerhed er hos den enkelte rytter.

Sikkerhed og teamwork er og skal være ledetråden.

Des bedre form du er i jo bedre tur får du.

Ingen velgørenhed eller krav om sponsorstøtte

Du skal ikke skal lave noget velgørenhedsarbejde eller indsamle sponsorater for at deltage på turen.

Vi sørger for alt det praktiske imens du cykler og vi tør godt love, at der venter dig en uforglemmelig oplevelse!

Team Tøj

Tour Tøj

Der følger 1 kortærmet cykeltrøje, 1 par korte cykelbukser samt 1 vindvest af mærket Xtreme. Tøjet er rigtig god kvalitet og bukserne er specielt udviklet til at køre langdistanceløb.

Det er ikke et krav at I kører i tøjet hele vejen, men vi ser gerne at I som minimum kører i det på enkelte udvalgte dage.

Tøjprøvning

Vi afholder tøjprøvning i januar måned, hvorefter det vil være muligt at bestille mere tøj.

Designet for 2020 offentliggøres i løbet af efteråret.

Etaperne

10 etaper

Touren består af 10 etaper med distancer på imellem 95 og 200 km.

Holdene holder planlagte pause 3 gange om dagen. Et kortere stop formiddag og eftermiddag, hvor depoterne tankes op med diverse lækkerier samt drikkevarer i form af rugbrød, frugt, grøntsager, sødt & salt samt kaffe, vand og saftevand.

Ved frokost gøres et længere stop, hvor depotbilerne holder klar med dagens frokost, som vi har fået med fra hotellet.

Der vil være mulighed for opfyldning af vand i drikkedunkene ved hvert stop.

Derudover vil der være de TP'er (tissepauser) som er nødvendige undervejs. 

Hastighed

DSC 0517

Hastighed

Det forventes at turen køres med en hastighed på ca. 27-29 km/t. Dette er march hastighed  ud af lige landevej - bakkerne er selvfølgelig en anden snak. 

De første 2 dage er uden de store højdemæssige udfordringer, men derefter bliver vi glade for at både form og bakketræning er i orden hjemmefra.

Vi Cykler Sammen 

Der er ingen der efterlades og hvis nogen er trætte er det holdets opgave at pakke vedkommende ind i feltet. Er der vind i ryggen og krudt i benene, er det naturligvis oplagt at hastigheden øges i det omfang alle kan være med.

Når træningen starter vil hastigheden formentlig være noget lavere, men I rykker jer sammen i løbet af træningsforløbet.

Hoteller & Forplejning

3 og 4* hoteller

Undervejs bor vi på gode hoteller, som vi har brugt gennem flere år. De kender os derfor og der er styr på de praktiske detaljer omkring evt. vask af cykel, god & næringsholdig mad, aflåst cykelopbevaring osv.

I bor 2 sammen i et dobbeltværelse, men der er også mulighed for at tilkøbe enkeltværelse (begrænset antal)

Der er enkeltdyner på alle hoteller.

Hvis I på forhånd ved hvem I skal bo sammen med, så gør gerne opmærksom på det ved bestilling af rejsen.

Forplejning

Opholdene er inklusive aftensmad (fortrinsvis buffet) og morgenmad, samt frokostsandwich eller pastasalat, som vi får med fra hotellerne.

Vi har fokus på, at maden er god og næringsrig og ikke mindst at der er nok af det.

Drikkevarer til aftensmaden er for egen regning.

Bagsmæk

Er en stor og vigtig del af touren og den vi kører efter hver dag. Det er nemlig her vi vores uundværlige serviceteam disker op med en masse lækkerier i form af kolde forfriskninger samt salt & sødt. Bagsmækken er åben når vi kommer i mål og åbnes igen efter aftensmaden. Beløbet til denne fastsætter vi i fællesskab inden afrejse. Det ligger typisk på imellem eur 50-100 på en tour som denne, men så skal du heller ikke tænke på andet end betaling af drikkevarer til aftensmaden.

Servicebiler & Serviceteams

Servicebiler

Sikkerhed fremfor alt!
Har man behov for en følgebil? – Ja, det øger sikkerheden og giver tryghed hvis der sker noget på ruten. Holdet ledsages af en følgebil som kører bag ved holdet hele vejen fra Danmark til Barcelona. Følgebilen indeholder let forplejning, reservedele samt førstehjælpstaske. Der er en cykelmekaniker med på turen.

Udover servicebilen er der også tilknyttet en 2 mands betjent depotbil, som hver dag står klar ved depoterne og sørger for, at I bliver tanket op med lækkerier, frokost mm undervejs. Foruden at indeholde proviant og drikkevarer samt stå for forplejningen, transporterer den også rytternes personlige bagage imellem hotellerne.

Der er en ekstra plads i servicebilen i tilfælde af uheld og sygdom.

 

Ankomst til Gardasøen

Efter 10 dage og 1600 kilometer

Når vi vores mål ved Gardasøen mandag den 12. juli 2021.

Det er stort og det kan være overvældende, at det man har trænet og glædet sig til så længe, nu er gennemført, men det skal naturligvis fejres, for I kan være stolte af jer selv.

Traditionen tro åbnes bagsmækken med kolde forfriskninger og andre lækkerier. Denne er også åben for familie og venner der har taget turen ned for at tage imod jer.

Om aftenen holder vi en fælles afslutningsmiddag for alle - både ryttere og ledsagere.

Tirsdag den 13. juli er officiel hjemrejsedag med fly fra Venedig til Hamborg eller København med efterfølgende transferbus til Vejle.

Hjemtransporten med fly er ikke inkluderet i grundprisen på kr. 18495,- men kan tilkøbes for kr. 1000,- Skal bestilles sammen med rejsen.

Du er også velkommen til selv at arrangere hjemtransport, forlænge dit ophold ved Gardasøen eller til at fortsætte videre på ferie med familien.

Ophold & Hjemtransport

Pakning af cykler

Cyklerne pakkes i servicebilerne som kører hjem tirsdag morgen. 

Afslutningsmiddag

Efter flere måneders træningsforløb, 10 uforglemmelige dage på cyklen og en rørende afslutning er det hele pludselig overstået.

For at afslutte denne enestående tur på en mindeværdig måde, arrangerer vi en fællesmiddag hvor alle der er kommet til Gardasøen for at tage imod jer, er velkommen til at deltage.

Der er røverhistorier som skal afsluttes, andre historier starter og måske har holdkaptajnen et par ord at sige.

Vigtigst af alt - vi skal have en god og hyggelig afslutning på turen i selskab med hinanden, venner og familien.

Afslutningsmiddagen er inkluderet i prisen for rytterne og skal tilkøbes af øvrige.
Mere info herom i løbet af foråret 2021.

Ophold

Der er 1 overnatning på hotel ved Gardasøen (mandag til tirsdag) inkluderet i pakkeprisen på kr. 18495.-

Herefter har du følgende valgmuligheder:

Ingen hjemtransport - du sørger selv for at komme videre eller hjem.

Fly hjem tirsdag.
Pris kr. 1000,-

Forlænge opholdet ved Gardasøen og selv stå for hjemtransport.
Prisen pr. nat pr. person i delt dobbeltværelse er kr. 650,-

Hjemrejse med fly på en valgfri dato. Send en forespørgsel til gitte@papuga.dk.

OBS - bestil flyet tidligt og spar penge.

Hjemkomst til Vejle

Vi laver ikke ledsagerrejser, men vi står klar med en festlig modtagelse når de sejer ryttere kommer hjem til Vejle.

Mere info herom følger.

Hjemtransport af din cykel

Vi tager din cykel med hjem

Vi tager gerne din cykel og evt. bagage med hjem, også hvis du rejser videre på ferie.

Cyklerne ankommer til Vejle onsdag morgen og kan afhentes fra kl. 11.00 og indenfor kontorets åbningstid. 

Rejser du videre på ferie kan du hente cykel og evt. bagage hos os på et aftalt tidspunkt.

Prisen er inklusiv

Alt det her får du med

10 dages cykelrejse til Gardasøen

Fælles træningsforløb i forårsmånederne og frem til afgangsdagen

Morgenmad inden afgang (gælder også for familie og venner)

10 x overnatninger på hotel (min 3 *) med morgen- og aftensmad.

10 x frokost på cykelturen.

Afslutningsmiddag den sidste aften (ex. drikkevarer)

Hjemtransport af din cykel i servicebilen.

Gratis parkering i Vejle hele perioden.

1 par cykelbukser (korte).

1 cykeltrøje (kort)

1 vindvest

Taske til opbevaring af småting på turen.

Service team (4 personer).

Servicebiler (2 stk)

Mulige tilkøb

Enkeltværelse 10 nætter / kr. 5000,-

Hjemtransport med fly tirsdag kr. 1000,- 

Ekstra overnatning(er) ved Gardasøen kr. 650,- pr. nat i delt dobbeltværelse (bestilles sammen med restbetalingen)

Betaling

Depositum på kr. 2000,00 betales ved tilmelding (muligt indtil d. 1/11 2020)

Rate 1 på kr. 5000,00 betales inden d. 15. februar 2020

Rate 2 på kr. 11495,- / 12495,- betales inden d. 1. april 2020

??? Informationsmøde ???

Question Mark 2110767 1920

Få svar på dine spørgsmål

Det er helt almindeligt at der opstår en masse spørgsmål forud for touren til Gardasøen og tit og ofte er det de samme rytterne sidder med.

Vi afholder derfor et informationsmøder hvor alle med interessen for turen - det kan være dig selv som rytter og din familie, er velkommen til at deltage. 

Der er sat 2 timer af til mødet, hvor vi kommer hele vejen rundt - både omkring træningsforløb, de praktiske forberedelser, selve touren, ankomst til Gardasøen, hjemtransport mv. 

Det er dog vigtigt at understrege, at du altid er velkommen til at ringe eller sende en mail hvis du har spørgsmål du gerne vil have besvaret her og nu

Kolding

Torsdag den 10. september kl. 18.30 -20.30

Adresse: Bramdrupdam Sports- & Mødecenter, Bramdrupskovvej 110, 6000 Kolding

Dagsetaper

Dag 1 - Start i Vejle

215 km / 1215 m

Flad etape, der starter ud fra Danmarks svar på Alperne - nemlig i Vejle.

Vi kører turen ad mindre vejen ned gennem Sønderjylland og krydser grænsen til Tyskland i Padborg.
Derfra fortsætter vi ned gennem delstaten Schleswig-Holstein og slutter første etape lige nord for Neumünster.

Dag 2 - Niedersachsen

166 km / 920 m

Etapen går gennem det relativ flade Nordtyskland, hvor vi forlader Schleswig-Holsteing og kører ind i den lille delstat Hamburg, hvor vi skal passere Elben på den østlige side af byen.
Derfra kører vi sydøst og ind i delstaten Niedersachsen, hvor vi bl.a. kommer forbi den gamle saltmineby Lüneburg. Etapen slutter i udkanten af den flotte by Uelzen, der bl.a. er kendt for dens mange bindingsværkshuse.

Dag 3 - Harzen & Brocken

Harzen Cykelrejse Brocken

210 km / 2300 m

Dagen starter ud med nogle flade kilomenter direkte sydpå, hvor vi bl.a. passerer Braunschweig, der er omkranset af Okerfloden.

Efter 125 km begynder terrænet at ændre sig, da vi kører ind i bjergområdet Harzen. Området har de højeste bjerge i Nordtyskland og vi skal naturligvis prøve kræfter med det højste.
Bloksbjerg eller Brocken er det højeste bjerg i Harzen, med en højde på 1.141 meter.

Stigningen starter ved Wernigerode hvorfra der er ca. 25 km til toppen af Brochken. De sidste 14,5 km har en gennemsnitlig stigningsprocent på 4,5% og enkelte steder møder vi stigninger op til ca. 14%.
Etapen slutter i det sydlige Harzen.

 

Dag 4 - Thüringer Wald

190 km / 2500 m

Det bliver en kuperet etape med en del stigninger og højdemeter undervejs.
Vi forlader Harzen og kører ned mod Thüringer Wald, hvor de næste stigninger venter på os inden vi når frem til hotellet.
Vi befinder os nu cirka lige præcis midt i Tyskland.

Dag 5 - Servus Bayern

173 km / 1900 m

Det bilver en kuperet dag, som trods distancen ender ud med en del højdemeter.
Vi forlader Thüringen og kører ind i Bayern, hvor vi begynder at kunne fornemme Alperne. Landskabet, kulturen, byggestilen, accenten osv. forandrer sig. 

Dag 6 - Alperne i horisonten

138 km / 1160 m

Det bliver en af de lettere etaper inde bakkerne for alvor kommer.
Vi har kun en enkelt stigning på vejen, men landskabet fortsætter med at være kuperet og de sidste ca. 50 km vil formentligt føles som én lang let stigning. 
Vi slutter af med at have have Alperne i horisonten, så vi ved hvad der venter os i morgen.

Dag 7 - Hahntennjoch passet i Østrig

191 km / 2380 m

Vi sætter kursen direkte mod syd mod Alperne og vil se hvordan vi hurtigt nærmer os de storslåede bjerge.
Vi følger den smukke sø Forggensee ned til Füssen, hvor vi begynder at sno os ind gennem dalen Lechtal.
Her venter stigningen op over Hahntennjoch som er rangeret som nr. 119 i Østrig.
Vi starter i 976 m og skal op i 1884 m over 15 km med en stigningsprocent på 6,1%. De sidste 5 km er de hårdeste med stigninger på +10%.
Efter toppen går det heldigvis nedad resten af vejen til hotellet.

 

Dag 8 - Passo dello Stelvio

Passo Dello Stelvio Gardasøen

136 km / 3508 m

Så er vi nået til bjergene og i dag skal vi over den legendariske stigning Passo dello Stelvio.

Prato stigningen er uden tvivl er den stigning de fleste forbinder med Stelvio passet.
Med sine 48 hårnålesving føles vejen til passet som en endeløs kamp mod himlen.

For dem der har en checklist over stigninger i Alperne som skal køres, kan man ikke undgå at have denne stigning med på listen.

Den 24,3 km lange stigning starter i Prato på 950m og slutter i 2758 m. med en stigningsprocent på 7,4%. De sidste ca. 15km af stigningen ligger på ca. 9%.

Fra toppen har vi ca. 20 km nedkørsel til hotellet i Bormio.

Dag 9 - Passo Gavia

95 km / 3105 m

Vi fortsætter i bjergene og skal i dag prøve kræfter med Passo Gavia, Passo del Tonale og Madonna di Campiglio.

Vi befinder os i Alperne og starter hårdt ud med bestige Passo Gavia fra morgenstunden. 
Vi starter i Bormio i ca. 1217 m og skal op i 2621 m, hvilket vil sige 1404 højdemeter over 25,6 km. Der venter en gennemsnitlig stigningsprocent på 5,5%, hvoraf ca. 8 km ligger omkring 7-8% i snit.

Vi fortsætter til Ponte di Legno hvorfra vi har 10,9 km op til skisportsbyen Passo del Tonale.
En stigning med ca. 5,9% i snit.

Længere ude af dalen kører vi op af den sidste stigning mod endnu et kendt skisportssted Madonna di Campiglio.
Der venter ca. 15 km og 900 højdemeter med 6% i snit.

Måske den hårdeste etape på turen.

 

 

Dag 10 - Passo Daone og GARDA

112 km / 1860 m

Sidste dag i bjergene og så er vi mål i Garda efter 10 dage på cyklen - I kan med god grund være stolte af jer selv!

Vi kommer dog ikke sovende i mål, for vi skal først over Passo Daone på 7,3 km med 8,8% i snit og ca. 644 højdementer.

Vi kommer ned til Gardasøen fra Nord og følger søen på østsiden ned til byen Garda, hvor 10 dages vidunderlig cykling slutter for denne gang.